Pop music initiation

In deze dagen van Top2000 luister ik naar al die fijne platen, maar vraag ik mij ook af wat de rol van de popmuziek is in onze tijd. Muziek is een oeroude passie: het appelleert aan diepe gevoelens. Na de 2e wereldoorlog werd muziek ineens voor iedereen bereikbaar. In plaats van volksmuziek, klassieke muziek, religieuze muziek of artistieke muziek (jazz) ontstond er popmuziek die iedereen (veelal blanke jeugd) thuis kon maken, beluisteren en bekijken. De onderwerpen van de muziek begonnen vriendelijk en wat ondeugend (rock&roll) maar zochten geleidelijk aan de grenzen op van het toen gangbare. De beatmuziek had haar wilde haren, experimentele rock zijn drugsgebruik, en heavy metal maakte zich los van de kerk. Popmuziek zet zich af tegen de gevestigde orde iedere generatie weer. Het is een teken des tijds omdat het juist die thema’s aansnijdt waar de jeugd op dat moment mee bezig is. En binnen de popmuziek vinden mensen een sociale identiteit: ben je een punker of een rocker? De artiesten zijn onze sterren: we kijken tegen ze op. Zij geven onzekere pubers een uitweg uit het grote donkere bos. Ze initiëren ons. Als Pan geven ze dubbelzinnige teksten en muziek die gaan over liefde en vriendschap en experimenteren met seksualiteit en drugs. Ze waarschuwen voor de gevestigde orde die ons dwingt in de sleur van een kantoorbaan. We vinden met vallen en opstaan onze weg (net zoals de artiest voor ons heeft gedaan). Na onze zogenaamde formative years wordt deze popmuziek een dierbare herinnering aan onze fase van initiatie. Het sprookje van de popmuziek heeft haar taak volbracht. We realiseren ons dat we niet allemaal popsterren of voetballers kunnen zijn en toch zullen moeten werken in de maatschappij voor ons dagelijks brood. voor ons geld. Melancholisch luisteren we deze dagen naar de Top2000. De popmuziek heeft ons losgemaakt van de dogma’s van de vorige generatie (these) en ze heeft ons geleid uit het bos dat onze puperfase was. Maar de weg die ze wijst is voornamelijk het afzetten tegen de vorige generatie (antithese). Veel popmuziek lijkt niet te slagen in de synthese om onze Passie te integreren in het dagelijks leven. Deze dagen luister ik veel naar die fijne platen van de Top2000. Nu ik wat ouder ben lijk ik aan een volgende fase van initiatie te zijn begonnen. Ik ben beter naar de teksten gaan luisteren en begrijp ik de muziek beter. Ik vind steeds meer aanwijzingen hoe ik mijn Passie kan integreren in mijn dagelijks leven. Door mijn rol in de samenleving op mij te nemen en daar mijn eigen klank aan te geven.

Leave a Reply

