Verlichting 2.0

Verlichting 2.0
Vandaag bij Buitenhof was er een stukje over de filosoof Spinoza en de paradox tussen de ratio en religie. Oftewel de Verlichting versus het Christendom. Spinoza is in de ban gedaan omdat hij dingen zei die niet in overeenstemming waren met wat de kerk vond. Ikzelf ben een groot voorstander van esoterie (God in mezelf ervaren) in tegenstelling tot exotherie (God gedefinieerd voor een groep – lees Kerk of andere religies). Ik zie mijn leven als een ontdekkingsreis van wat God voor mij inhoudt. En dat kan van alles zijn. Daarbij ontdek ik steeds meer dat er geen zonde of heiligschennis bestaat. In het lelijkste schuilt het schoonste en andersom. Ik ben vrij om te denken, te voelen en te geloven wat ik wil. En anderen dus ook. Het is een interessante oefening om andermans meningen niet te zien als een belediging, maar als een andere invalshoek. De grens ligt bij onze acties: daar hebben we wel rekening te houden met elkaar. En zo is de paradox opgelost. Scheiding van kerk en staat maar dan Verlichting 2.0. Een samenleving op basis van vrijheid, gelijkheid en broederschap waarbij ieder individu zijn eigen geloof vorm mag geven zoals hij/zij dat wilt.

Leave a Reply

