Johnny Cash’s black madonna

Daar was ook nog die andere grote artiest die een soort van afscheidshymne heeft opgenomen: Johnny Cash’s Hurt. In tegenstelling tot Bowie’s ‘A pity she’s a whore’, wordt Cash nergens van beroofd: hij offert zichzelf op. Aan het einde van de clip, wanneer de toetsaanslagen op de piano klinken als mokerslagen, wisselen clips van Cash en Jezus elkaar af. De vrouw in dit lied is geen wrede hoer, maar de liefdevolle, smartelijke en toegewijde blik van Johnny’s vrouw June Carter Cash (op 2.38 en 3.04). Waar Bowie de hoer van Babalon ziet, ziet de christelijke Cash de liefdevolle armen van Maria. Beiden hebben gelijk, want het zijn beide aspecten van de Zwarte Madonna.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s