RIP Helena

IM Helena
Onlangs is Helena overleden. Zij heeft intens samengewerkt met ritual artist Sebastian Holzuber.
Voor mij was Helena een Christen in hart en nieren, maar totaal niet dogmatisch. Sterker nog: samen met Sebastian vocht ze liefdevol tegen alle dogma’s. Door middel van vreemde en humoristische rituelen brak ze door starre muren van zo hoort het naar de open vrije ruimten van zo kan het ook.
Ik heb Helena enkele malen mogen ontmoeten, maar de meest indrukwekkende ontmoeting was tijdens een ritueel wat ik samen met Sebastian heb gedaan met Allerzielen op 1 November 2014.
Dit ritueel was genaamd Dance of the Passion en daarin heb ik op verschillende muziek op verschillende manieren om een kruis gedanst. Dit ritueel had uiteraard een grote verwijzing naar Jesus, maar met een wijnbladerenkrans om mijn hoofd was er ook een verwijzing naar Dionysus. Aan het eind van het ritueel, bij het nummer ‘Mache dich mein Herze rein’ van de Matthauspassion, kwam Helena erbij.
‘At the last song, at the end of the ritual, Helena walked into the room. Helena has been a nun in a convent for 34 years. Now, at the age of 91, she has been working with ritual artist Sebastian Holzuber for 17 years. When she hold me at the cross the hole experience transcended. It was as if I was Jesus and she Maria mourning over me. At that moment I understood the sorrow, suffering and redemption on the cross. This moment showed me the intense Passion of the Christ. I had a realisation that when being in complete fulfilment of your life, looking up to the Heavens, seeing all the sorrow and still knowing that you are loved. I felt an enormous redemption. For me this was as close as a Beatific Vision as I would have dared to hope.
After the ritual I embraced Helena with Sebastian and I deeply felt ‘We are all redeemed’. Helena said: ‘you turned the cross from an instrument of torture into an instrument of salvation’. This was a profound and healing experience. I felt truly blessed.’
Dank je wel Helena dat je jouw licht met ons zo genereus hebt willen delen. Zo zacht en vriendelijk als een lam en tegelijk zo onverschokken en krachtig als een leeuw.
Rust zacht Helena.

Leave a Reply

