Spiritual abuse

Vanavond Spotlight gezien: een film over het seksueel misbruik door de katholieke kerk in Boston. Indrukwekkend op verschillende vlakken. Hoe de kerk structureel seksueel misbruik onder de pet heeft weten te houden, hoe zij procedures had om te voorkomen dat deze schandalen naar buiten kwamen, of hoe de gehele maatschappij op de een of andere manier bij betrokken was of voor heeft weggekeken. Maar de zin die mij het meeste bij is gebleven is die van een voormalig slachtoffer. Hij zegt: ‘ ik kwam uit een arm gezin en mijn vader was net overleden, we gingen geregeld naar de kerk en de priester gaf mij extra aandacht. Voor mij was die priester een rechtstreekse vertegenwoordiging van God. En vervolgens verkracht deze priester mij. Ik ben niet alleen fysiek misbruikt. Ik ben spiritueel misbruikt. Die priester heeft mijn geloof in religie kapot gemaakt.’ Om deze reden alleen al is het onbegrijpelijk dat de kerk seksueel misbruik heeft gedoogd en zelfs heeft gefaciliteerd door middel van het overplaatsen van priesters. Daarmee heeft kerk als instituut zichzelf failliet verklaart omdat zij het eigenbelang van de schande van een priester belangrijker heeft gevonden dat het woord van God: Liefde. En als gevolg daarmee zijn miljoenen mensen afgekeerd van een in zichzelf prachtige boodschap van het Christelijke geloof.

Leave a Reply

