Bidden in de sauna

Soms wanneer ik een lage weerstand heb, dan ga ik naar de sauna. Sauna Ridderrode. Alleen. Zoals vanavond. Dan ga ik eerst in de hete citroensauna, vervolgens een minuut onder water in het koude dompelbad en tot slot in het zwembad. Daar in een hoek van het zwembad kun je een waterstraal starten d.m.v. het indrukken van een grote zwarte knop. En bij die waterstraal zit een grote gele lamp met daaromheen een grote ijzeren ring waar je je stevig aan vast kunt houden. En daar ga ik naartoe om te bidden. Ooit heb ik bij toeval ontdekt dat door de waterstraal tegen de buik en de speling van het licht van de lamp er een magisch spel van vonken en vlammen kan ontstaan in de schittering van het water. Kan ontstaan, want het is een heel specifiek gebeuren. Ik moet iets naar voor of juist naar achter leunen. Naar links of rechts. Wat in- of uitademen. En dan kan het ineens gebeuren dat ik het zie: puur vlammende lichtgele energie met blauwe vlammen erdoor. Pure energie. Dansend. Ik kan het niet goed verklaren, maar voor mij is dat net alsof ik God aankijk. Gehypnotiseerd staar ik dan zo’n vijf minuten in die heilige vlammen. Totdat het ineens voorbij is. Silte… Langzaam kom ik uit mijn tranche en besef ik weer waar ik ben. En met een weemoedige glimlach denk ik: no more shall we part. En ga ik door met de volgende saunaronde.

Leave a Reply

