How alchemy integrates both spirit and matter

Afgelopen weekend was ik bij een conferentie over Christian Rosenkreutz en het 400 jarig bestaan van het boek ‘Chymische hochzeit’. Vanuit verschillende kanten werd er ingegaan en gekeken naar de Christelijke alchemie. Een interessante lezing heette ‘Mytho-Alchemie zwischen Verschlusseling in Imagination’ van Rainer Wertmann. Hij is jaren lang chemist geweest bij een groot bedrijf en heeft zich later bezig gehouden met alchemie. Een van zijn stellingen van alchemie was dat alchemie zowel een beschrijving is van innerlijke processen als een daadwerkelijke receptuur van chemische processen. Dit kwam dan met name naar voren in de alchemistische tekeningen, die vaak geheimzinnig en fantastisch zijn. Een voorbeeld hiervan was een grafure van een wolf die aan een dode naakte koning vreet. Op de achtergrond ziet met de wolf branden en de koning is tot leven gekomen met prachtige kleren aan. Naast dat dit een innerlijk proces weergeeft, geeft het ook heel duidelijk een chemisch proces aan. De koning in de alchemie staat voor metaal en in dit geval voor goud. Een dode en naakte koning staat voor onzuiver of vervuild goud. De wolf staat voor antimonen. Wanneer je antimonen bij goud voegt, vreet dat het goud aan. Wanneer je vervolgens beide verhit, hecht al het vuil uit het goud zich aan de antimonen en wordt het goud weer zuiver.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s