Excuses van een eenzame domme hond

Een hond heeft wat fout gedaan. Zijn baasje is pissed en de hond biedt op ontroerende manier zijn excuses aan. Dit filmpje raakt me. Enerzijds, vind ik het heel erg lief en schattig. Anderzijds, ben ik jaloers, omdat ik nooit zo mijn excuses aan kan en heb kunnen bieden.  Ik zou willen dat ik dat kon. En eerlijk gezegd snap ik niet hoe deze hond het wel kan. Een hond vertoont namelijk instinctief gedrag: hij heeft misschien schoenen stuk gebeten. Vandaag biedt die hond zijn excuses aan. Maar morgen vreet hij de andere schoen op.  Alleen door middel van training / africhten kan deze hond zijn gedrag veranderen. De excuses van deze hond zijn, hoe ontroerend ook, dus niets waard. Maar waarom biedt de hond dan überhaupt zijn excuses aan? Door de gezagsverhouding: de hond is afhankelijk van alles (eten, uit laten) van zijn baas. Is de baas boos, dan komen de primaire levensbehoeften van de hond in gevaar. Verder leeft de hond als een echte zenmaster in het NU. De hond zich zijn ondaad met de vernielde schoen niet eens meer herinneren. Waarom raakt dit filmpje mij? Na deze analyse is het schattige er wel van af. 🙂 Maar de pijn en jaloezie blijft. Je zou het niet zeggen, maar ik ben namelijk ook een hond. Vrij en vrolijk huppel ik door het leven. Ik laat me dan weer aaien door de een, zit op schoot bij de ander en als je niet oppast lebber ik je gezicht af! Dit zit in mijn vrije aard. Maar heb ik een bazin (lees: vriendin) dan kan dat gedrag niet meer, want anders ben ik stout. En dus probeer ik me te veranderen van een blije uitgelaten hond in een strak afgerichte hond.  Wat goed gaat tot het moment dat ik me onverhoopt laat aaien door een ander vrouwtje. Stoute hond! Ik zou willen dat ik dan naar mijn baasje toe kon kruipen als deze hond dat doet. ‘Toe lief, wees niet boos. Het zal nooit meer gebeuren.’ Maar dat kan ik niet, omdat ik dondergoed weet dat het in mijn aard zit. Volgende maand doe ik weer hetzelfde. Ergens knaagt er een stemmetje in mij: wanneer mijn baasje mij niet accepteert zoals ik ben, houdt ze dan wel van mij? Daarom is deze hond vrijgezel. Omdat hij geen excuses aan kan bieden voor hoe hij is en te dom is om te doen alsof.

Leave a Reply

