RIP George Michael

George Michael is heen gegaan. Voor mij was hij lange tijd een guilty pleasure, tot het moment dat ik mij realiseerde dat ik hem hiermee tekort deed. Nee, aan de muziek van George Michael was niets guilties aan. Hij deed iets heel bijzonders met zijn muziek. Want ook al was zijn muziek zeer gelikt en soms mierzoet: de zoetheid werd altijd overtroffen door een bijna ondefinieerbare echtheid. Je voelde dat hij meende wat hij zei. Dat maakte George een van de beste zangers. George ging daarin verder dan andere zangers. George was op een queeste naar de heilige graal genaamd liefde. En de enige manier om de graal te bereiken is door jezelf onvoorwaardelijk te geven. In zijn liefdesliedjes zie je hem dit doen op een naïeve, bijna domme manier. Want hoe kun je nu een nummer lang zingen en inzien dat iemand niet goed voor je is (One More Try), maar in de  laatste zin je nog afvragen of je het misschien toch nog een keer zal proberen? Maar daarmee slaat George de spijker op zijn kop: liefde is niet verstandelijk, maar een zaak van het hart. En dit (zoete) lijden is een hoeksteen van het geloof en de mystiek die door veel van zijn muziek heen klinkt. Liefde en geloof waren een voor George.

 

George was zeker geen eendimensionaal mens: hij was alles. Hij was heilig en zondig. Goed en stout. Hield van rustige romantische muziek en up tempo dansmuziek. (op de plaat Older wordt Jesus to a Child gevolgd  door het nummer Fastlove). En die zelfacceptatie is ook vrijheid. George kon vele (ogenschijnlijke) tegenstellingen met elkaar verenigen. Liefde en vrijheid waren voor George een rode draad door zijn oeuvre. In verschillende nummers lijk hij daar op verschillende manieren mee om te zijn gegaan.

Wham!’s Freedom (http://bit.ly/1gsRHGu )

Wham! – Freedom

bit.ly

Lyrics♥ Everyday I hear a different story People say that you’re no good for me So you love another And she’s making a fool of you Oh If you love me baby Don…

Dit is een geweldig voorbeeld van George’s vakmanschap. Muzikaal is het een up tempo nummer en muzikaal jam packed met verschillende stukken en melodieën. Het lijkt wel alsof hij drie nummers ineen probeert te proppen. En wanneer je niet naar de tekst luistert, zou je denken dat het heel vrolijk is. Echter, schijn bedriegt. Want wanneer je de tekst goed beluisterd, hoor je de typerende George met liefdesverdriet die hoopt op liefde in plaats van vrijheid (i dont want your freedom). Dit nummer gaat gepaard met veel zelfinzicht: ‘but you know that I’ll forgive you. Just this once, twice, forever.’ En ook al lijdt hij, hij wil niet vrij zijn. ‘Like a prisoner who has his own key, but I can’t escape until you love me.’ Ondanks alle smart, kiest hij er toch voor om de ander niet te laten gaan.  Het is pikant dat hij in 1990 een andere versie van dit nummer heeft opgenomen waarbij hij juist wel pleit voor vrijheid. Kennelijk had hij toen wel geleerd hoe hij zichzelf kon bevrijden.

Een voorbeeld van George’s ultieme kwaliteiten als vertolker is in het nummer I Can’t Make You Love Me (http://bit.ly/2hmmX0q

George Michael – I Can’t Make You Love Me

bit.ly

George Michael – I Can’t Make You Love Me (MTV Unplugged 1996)

). Dit nummer gaat over iemand die zich realiseert dat zijn liefde niet beantwoordt wordt. Maar nu is hij wel in staat om los te laten, hoe moeilijk dat ook is. De volgende ochtend zal hij zijn verliest toegeven. De muzikale uithaal bij ‘And I will give up this fight’ gaat door merg en been.

 

Maar het magnum opus van George is voor mij Jesus to a child (http://tinyurl.com/78doe9h

George Michael – Jesus To A Child – Vìdeo Dailymotion

tinyurl.com

George Michael – Jesus To A Child Album: Older (1996)


). Dit nummer gaat over het verlies van een geliefde, het rouwproces en hoe hij uiteindelijk hier uit is gekomen door de realisatie dat liefde niet vergaat. Liefde en vrijheid zijn een.

So the words you could not say
I’ll sing them for you
And the love we would have made
I’ll make it for two

For every single memory
Has become a part of me
You will always be
My love

Persoonlijk heeft dit nummer zeer veel voor mij betekend. De clip is van een prachtige schoonheid gevuld met mystieke geheimen. Dit is geen popmuziek meer. Dit nummer kan opgenomen worden in de Christelijke liedbundels.

Nee, George Michael was geen guilty pleasure, maar een hidden treasure. Dat hij op 1e kerstdag komt te overlijden zou zijn grootste kersthit Last Christmas wel een hele cheesy lading kunnen geven. Bij ieder ander, want bij George Michael ligt er onder die hele grote hoop zoetigheid, wel degelijk een diepe waarheid. Op de dag dat het Licht geboren werd, ging een ander Licht terug naar huis. Ik wens dat hij met open armen is ontvangen.

De woorden die hij zou zeggen, zullen we zingen. En de liefde die hij zou bedrijven, maken we voor twee.

One thought on “RIP George Michael

  1. Mooi Sebas. George is voor mij ook heel belangrijk geweest. Hij heeft vele nummers die me altijd geraakt hebben, en hij kende een diepgang die veel artiesten vreemd zijn. Hij deed het niet voor de roem, die werd zijn ondergang, maar zijn hart was voelbaar in zijn teksten en muziek. Gelukkig heb ik hem live mee mogen maken, waar hij nog beter klonk dan op zijn platen. Groot respect voor deze man die het in zijn leven zwaar te verduren heeft gehad, als je jarenlang ‘verplicht’ in de kast moet leven, en je grote liefde moet verliezen. Ik hoop dat hij een feestje bouwt boven, met andere iconen van zijn kaliber. X

    Like

Leave a Reply

